Supervernakularno:
Oblikovanje za regenerativno prihodnost

Izjava kustosinje Jane Withers

Globalna širitev in nebrzdani kapitalizem na račun našega planeta sta povzročila podnebno krizo in pospešila veliko neravnovesje med človekom in naravo. Supervernakularno, tema BIO27, raziskuje ambiciozno in vse številčnejše gibanje, ki se navdihuje pri vernakularni in avtohtoni arhitekturi ter oblikovalskih tradicijah z vsega sveta, na podlagi katerih ustvarja radikalno vizijo prožnejše in odzivnejše prihodnosti.

Čeprav v kulturi oblikovanja termin vernakularno običajno povezujemo s tradicionalno arhitekturo in oblikovalskimi praksami, je pristop, na katerem temelji Supervernakularno vse prej kot nazadnjaški ali regresiven. Ta filozofija in gibanje izhajata iz presečišča inovacij, antropologije in ekologije, ki se krepita okoli nje, na vse večjem priznavanju vrednosti TEK (tradicionalnega ekološkega znanja) kot katalizatorja za navdihovanje sodobne oblikovalske kulture in predrugačenje škodljivih sistemov vrednot. V nasprotju z ekstraktivnim »vzemi, izdelaj, zavrzi« modelom gospodarstva vernakularne prakse temeljijo na regenerativnih sistemih in kulturah, ki se ozirajo k regenerativnim sistemom ter ne črpajo iz zemlje, temveč z njo sobivajo. BIO27 Supervernakularno bo povezal oblikovalce in mislece s celega sveta, ki se spogledujejo s sistemi vrednot in skupnim znanjem, ki so bile v sodobni industrijski dobi večinoma prezrte kot katalizator za raziskovanje alternativnih pripovedi in prepričanj industrijskemu in tehnocentričnemu svetu ter navdih za inovacije v 21. stoletju.

Mark Carney, kanadski ekonomist in nekdanji guverner angleške centralne banke, je v svojem predavanju za BBC Reith lectures leta 2020 dokazal, da je v ozadju okoljske krize kriza vrednot, ki jo je povzročil nebrzdani globalni kapitalizem. Če želimo iz industrijske revolucije preiti v trajnostno revolucijo, je treba spremeniti temeljne družbene vrednote.

Projekt Supervernakularno izhaja iz del pionirskih mislecev, od Bernarda Rudofskega (Razstava Architecture without Architects, v Newyorškem muzeju MoMA leta 1964) do Julie Watson (Lo-TEK 2019), ki so ključno osvetlili avtohtone kulture in vernakularne tradicije ter njihovo pomembnost za sodobni svet. Bernard Rudofsky je v knjigi "Arhitektura brez arhitektov" trdil, da filozofija in znanje ljudske arhitekture predstavljata velik neizkoriščen vir navdiha za industrijskega človeka, saj "ti (anonimni graditelji) le redko podrejajo splošno blaginjo zasledovanju dobička in napredka". Watsonova v knjigi Lo-TEK trdi, da je čas, da preizprašamo svoje dosedanje razmišljanje. "Mnogotere avtohtone kulture sveta, ki jih je zasenčila senca napredka, je treba priznati kot inovativne in ne primitivne ter njihovo znanje vključiti v razmišljanje o naši prihodnosti."

Te ideje v zadnjih letih pridobivajo zagon in so se združile v ambiciozno gibanje, zato je BIO27 Supervernakularno primeren trenutek za zbiranje in proučevanje predlogov za drugačne načine gradnje, kmetovanja, proizvodnje, prehranjevanja in življenja, ki jih navdihujejo izkušnje in vrednostni sistemi različnih kultur. Raziskovalni, interdisciplinarni in medkulturni projekt Supervernakularno ne bo običajna razstava oblikovanja in arhitekture. Zamišljen je kot kabinet čudes, zbirka zgodb, pripovedovanih skozi študije primerov, ki razkrivajo, kako lahko te zamisli postanejo izhodišče za sodobne inovacije. Poleg projektov z različnih koncev sveta se bodo obiskovalci seznanili z vrsto projektov, ki bodo potekali v živo in želijo pritegniti naslednjo generacijo oblikovalcev in državljanov ter prikazati potencial, ki ga ima ta pristop pri obvladovanju regionalnih in globalnih problemov v primerjavi z drugimi kredibilnimi sodobnimi pristopi k podnebnim spremembam. V obdobju samoprevpraševanja in premisleka je ta poziv k raziskovanju raznolikih kultur in praks katalizator za oblikovanje pravičnejše prihodnosti pomembnejši kot kdaj koli prej.

»Supervernakularno pomeni priložnost seznanjanja z obetavnim gibanjem v sodobnem oblikovanju, ki v vernakularnih tradicijah in večinoma ne-zahodnih kulturah išče scenarij za prihodnost. Naš način življenja v industrializiranih družbah je več kot očitno pospešil podnebno katastrofo, zato moramo, če želimo izpeljati trajnostno revolucijo, prevzeti drugačen način razmišljanja in druge vrednote. Vse večje zanimanje za vernakularne prakse in tradicionalno ekološko znanje (TEZ) zagotavljata bogat vir navdiha za sodobne oblikovalce. BIO 27 se bo osredotočil na to, kako se lokalne skupine oblikovalcev odzivajo na te globalne pripovedi in jih oblikujejo v regionalnem kontekstu,« pravi Jane Withers, kustosinja BIO 27.