Uvod – Pozabljeno vernakularno

V uvodnem delu se predstavlja tematika supervernakularnega in zamisli, ki so osnova tega sodobnega gibanja. Skupek predmetov in zamisli iz različnih obdobij in kultur prikazuje, kako lahko starodavne prakse sprožijo novosti ter nas spomnijo na načine življenja, ki so skladnejši z naravnim svetom. Pojasni tudi podcenjen, a vpliven dialog med oblikovalci 20. stoletja in vernakularnim.

V tem sklopu so predstavljeni

Stewart Brand
Mauro Bubbico
Gianluca Ciancaglini z Alessandrom Latelo
Riccardo Dalisi
Charles in Ray Eames
Danilo Fürst
Oton JUgovec

Enzo Mari
Bruno Munari
Marjan Mušič
Francesca Pellicciari
Marjetica Potrč
Bernard Rudofsky
Adam Štěch
Jane Withers Studio

1

KLOBUK IZ GLIV

Neznan izvor
19. stoletje
Glive
Iz zbirke Slovenskega etnografskega muzeja v Ljubljani

Mehek delavski klobuk iz usnju podobnega materiala je izrezljan iz poliporne podstavkovnice, ki raste na brezi. Ta praksa je bila nekoč nekaj običajnega v srednji in vzhodni Evropi. Po vernakularnih običajih po vsem svetu uporabljajo glive za hrano, materiale in zdravila. Sodobna znanost šele dobro spoznava kompleksno vlogo, ki jo v naravnih ekosistemih igrajo glive, in proučuje druge potencialne namene uporabe novih materialov. Glive se vse pogosteje uporabljajo za izdelavo najrazličnejših biomaterialov, ki predstavljajo alternativo plastiki, usnju, gradbenim materialom in embalaži.

Iz zbirke Slovenskega etnografskega muzeja v Ljubljani; foto: Blaž Verbič

1

2

2

List bananovca

Ray in Charles Eames
1972

Prilika o listu bananovca Charlesa in Ray Eames opisuje, kako najrevnejši prebivalci Indije jedo z lista bananovca, medtem ko postaja posoda bogatejših ljudi vse bolj zapletena. Čeprav je izredno preprost, je list bananovca popolnoma funkcionalen in to brez posegov oblikovalca. V času omejenih sredstev so lahko preprosti in učinkoviti naravni predmeti najsodobnejša rešitev.

© Eames Office, LLC

3

ANCIENT DESIGN FUTURES: TERAKOTA

Jane Withers Studio
Režija filma: The Standard Images Co.
2019

V filmu Ancient Design Futures raziskujejo, kako tradicionalne tehnologije, materiali in prakse navdihujejo današnje oblikovalce. V filmu se posvečajo povečanemu zanimanju za terakoto, raziskujejo, kako so jo uporabljali v preteklosti, in prikažejo, na kakšen način se današnji mojstri vračajo k temu vsestransko uporabnemu in cenovno ugodnemu materialu, ki je na voljo skoraj povsod po svetu. Ant Studio iz Delhija črpa navdih iz tradicionalnih metod evaporativnega hlajenja in razvija pasivne alternativne rešitve za klimatizacijo.

3

4

4

ARCHITECTURE WITHOUT ARCHITECTS: A SHORT INTRODUCTION TO NON-PEDIGREED ARCHITECTURE
Bernard Rudofsky

Izdal muzej sodobne umetnosti v New Yorku
1964

Katalog za razstavo, ki so jo leta 1964 pripravili v newyorškem muzeju MoMA: Rudofsky je v svoji predstavitvi vernakularne arhitekture arhitekturnemu mainstreamu predstavil stavbe in tehnike, za katere se v tedanjem času mnogi niso zmenili.

»S kombinacijo hitrega učenja in globokega pomnjenja postane civilizacija zelo prilagodljiva in odporna na pretrese. Skladnost s tempom naravnih sistemov aktivira njihovo trdoživost.«

— Stewart Brand

5

Outsider, Insider

Zbirko del italijanskih oblikovalcev 20. in 21. stoletja je pripravil Marco Sammicheli, kustos in vodja muzeja Museo del Design Italiano, Triennale Milan

Ključni možje italijanskega oblikovanja so se zoperstavili družbenim normam in skupaj s prezrtimi lokalnimi in obrtniškimi kulturami ustvarili uporabne, vsakdanje predmete, ki jih je bilo mogoče množično proizvajati. Tak primer je tudi Ricardo Dalisi, ki je v sodelovanju z neapeljskimi kositarji izdelal ta prototip lončka za kuhanje kave.

Lonček za kuhanje kave z zvezdicami in srcemby Ricardo Dalisi za Alessi. Foto: Museo Alessi

5

6

6

PLETILEC KOŠAR PLETE RAZLIKE
IZ SERIJE RISBE ZEMLJE

Marjetica Potrč
2016
Tuš na papirju in košara iz naravnih vlaken

Risba, na kateri je upodobljen tkalec, je del serije skic, opisujočih odnose in medsebojno povezanost med kraji in zamislimi iz obdobja, ki ga je slovenska umetnica Marjetica Potrč preživela v Amazoniji. V teh delih je izpostavila pomembnost izmenjave znanja med avtohtonimi skupnostmi in zahodnjaškimi teoretiki ter znanstveniki z namenom razvoja trajnostnega človeškega odnosa do narave v antropocenu.

Foto: Carl Henrik Tillberg, Stockholm. Z dovoljenjem umetnice in galerije Nordenhake, Berlin/Stockholm/Mexico City

7

Lo–TEK. Design by Radical Indigenism

Julia Watson
Taschen, 2019

TEK (Traditional Ecological Knowledge) ali TEZ (tradicionalno ekološko znanje) je tisočletja stara modrost, na podlagi katere avtohtone skupnosti razvijajo trajnostne, odporne in iz narave izhajajoče tehnologije, ki nas naučijo, kako živeti bolj uglašeno z našim naravnim okoljem. Knjiga izpostavlja ogromne možnosti gradnje na TEK principih.

7

8

8

KAKO JE MEDNARODNI SLOG POSTAL LOKALEN: VERNAKULARNI MODERNIZEM V SLOVENIJI IN NA HRVAŠKEM

Xu Tiantian and DnA_Design and Architecture Beijing
2018

The Tofu Factory is a vernacular wooden building that houses the community’s traditional tofu-making workshops, preserving this intangible cultural heritage. Songyang is a formerly declining rural region which Xu is working to regenerate through a series of carefully selected, focussed interventions which described as ‘Architectural Acupuncture’.

Lebdeča streha, Oton Jugovec, 1970. Foto: Adam Štěch. 2022